Een simpele plugin voor meer betrokkenheid op jouw blog

Als een bezoekers serieus reageren op jouw blog kun je er van uit gaan dat zij ook oprecht geïnteresserd zijn in wat je schrijft. Misschien hebben ze een goede aanvulling, of een vraag. Of voelen ze zich uitgenodigd om te reageren.

Top! Dat is wat je wilt toch?

Ja en nee. Ja, uiteraard is elke serieus inhoudelijke opmerking van toegevoegde waarde. Maar dan?

Da laatste tijd zag ik een aantal keren de vraag langskomen hoe je mensen die een reactie achterlaten op de hoogte kunt houden van nieuwe reacties.

Zodra jouw bezoeker de reactie achter heeft gelaten en de website heeft afgesloten ben je hem of haar kwijt. Tenzij ze uit zichzelf zo nieuwsgierig en betrokken zijn dat ze terug blijven komen om te kijken of er nieuwe reacties zijn. Maar erg waarschijnlijk is dat niet.

Wat je wilt bereiken is bezoekers die blijven reageren op jouw blog, op de andere reacties en ook de antwoorden die jij geeft. Zo kun je hen echt laten beleven hoeveel waarde jij en jouw blog te bieden hebben. Dan krijg je echte conversaties, betrokkenheid en ook het gevoel er bij te horen.

Belangrijk daarbij is ze op zijn minst antwoord geven en laten weten dat er een antwoord is gekomen, zodat de mensen die reageren ook het gevoel hebben dat ze gehoord zijn. Maar om ze nu iedere keer een mail te suren als dat is gebeurd werkt natuurlijk niet.

Subscribe-to-comments plugin

Er zijn diverse oplossingen voor, maar zelf ken ik de plugin “subscribe to comments”. Al enige tijd bestaat daar een verbeterde versie van “subscribe to comments reloaded”.

Dit is overigens iets dat je vaker ziet gebeuren binnen de WordPress community. Er is een plugin en iemand die denkt dat het beter kan, maakt vervolgens ook die verbeterde versie met credits naar de andere plugin.

Aangezien de laatste beter bijgehouden wordt dan de eerste versie en ook meer uitleg geeft heeft deze verreweg onze voorkeur.

Het installeren op zich is een fluitje van een cent. Via nieuwe plugin zoek je naar “subscribe to comments reloaded”.

Als je deze hebt geïnstalleerd en geactiveerd verschijnt onder de tab instellingen de mogelijkheid allerlei instellingen in de plugin aan te passen.

Maak het makkelijk om het niet te vergeten

Allereerst is er de keus om de checkbox standaard wel of niet aangecheckt te hebben. Misschien voelt het een beetje spammy, maar de handeling om dit zelf aan te vinken is wel weer een extra stap voor jouw lezers.

Daarnaast kun je het ook als service zien. Het gebeurt mij meer dan eens dat ik ergens een reactie plaats, vol enthousiasme op submit klik en dan pas bedenk dat ik eigenlijk graag op de hoogte wil blijven. Of ik vergeet het helemaal en bedenk het pas later. Dan is de stap om je alsnog te abonneren wel een heel stuk groter.

De boodschap aanpassen

Je kunt bij de instellingen ook de mails aanpassen die mensen krijgen na het aanmelden voor updates. Dit is essentieel omdat hierin ook een link gegeven wordt naar de beheerpagina waar de volgers zelf hun abonnementen bij kunnen houden. Wat ook kan betekenen dat ze zich uitschrijven.

Zelf ben ik in al mijn enthousiasme wel eens geabonneerd op een blog waar ik later eigenlijk liever vanaf wilde. En het kon dan wel, maar was niet altijd even makkelijk. Dat is het hier wel. En ik verzeker je dat je liever wat minder maar enthousiaste volgers hebt dan veel waarvan een deel helemaal niet meer blij wordt van jouw berichten.

Jij doet ook mee

Alleen deze plugin aanzetten is natuurlijk niet genoeg. Zeker in het begin is het van belang om je regelmatig zelf in de gesprekken te mengen. Iedereen die de moeite heeft genomen om een bijdrage aan jouw blog te geven, waarde toe te voegen dus, verdient het om een antwoord te krijgen.

WordPress zelf stuurt altijd een mailtje naar het admin adres bij een nieuwe reactie. Ook deze plugin biedt die mogelijkheid.

Wat hier mooi aan is, is dat het de optie heeft de auteurs van de blogs op hun eigen e-mailadres in te seinen. Zeker handig als je met meerdere auteurs werkt!

Blijf waarde leveren

“Topblog weer” en “mooie tekst hoor”, etc. zijn even leuk, maar na een tijdje ga je toch verlangen naar iets meer inhoudelijke reacties. Reacties die ervaringen, nieuwe inzichten of uitnodigende vragen in zich hebben. En meestal komen die ook wel.

Wil je dat in stimuleren dan is het eerste dat je kunt doen goede vragen stellen in jouw blog. Maar daarnaast kun je zelf meewerken door steeds in het antwoord meer waarde te geven. Bedank je lezer voor het antwoord. Geef aan waarom dit een goede bijdrage is en verwerk nog iets meer waarde in jouw antwoord. Je zult zien dat je zo makkelijker echte conversaties laat ontstaan.

Ook dit is relevante content. Misschien zelfs wel meer omdat het echt de beleving van jouw lezers IS!

Wat is jouw ervaring?

Kende je deze plugin al of gebruik je hem zelf? Dan zijn we heel benieuwd naar jouw ervaringen. Of misschien heb je nog een ander alternatief of een supergoede tip om mensen uit te nodigen tot reageren.

Dan zien wij natuurlijk ook graag een reactie hieronder!

En super als je dit artikel deelt. Ik kom nog steeds meer blogs zonder dan met een reminder optie tegen. Zonde!

 

 

Sharing is Caring!

Saskia Frankena

“Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.” Met een achtergrond in de ICT en het onderwijs breng ik deze twee werelden samen. Handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede technische oplossing. Een oplossing die jouw business ook echt helpt.

Klik hier om te reageren

Laat een reactie achter: