SEO en waarom je misschien wel geen slider wilt

Lange tijd zijn sliders een veel voorkomend element geweest op de homepagina’s van websites. En er zijn heel wat themabouwers die nog steeds thema’s leveren met een slideroptie. Nog steeds…? Dat klinkt als: zou eigelijk niet moeten.

Klopt: immers tijden veranderen, mensen worden blind voor wat ze kennen en dan is er ook nog Google…

In de blog van vorige week schreef ik al over de beperkte houdbaarheid van systemen en concepten. En ik ben er van overtuigd dat sliders gedurende een bepaalde tijd een flinke WOW-factor opleverden. Ze waren anders, nieuw, wekten nieuwsgierigheid op en zorgden er daarmee voor dat mensen langer op de site bleven hangen en de site beter waardeerden.

Bovendien, voor de website eigenaar gaf het de optie om meer boodschappen op een homepage kwijt te kunnen. Top toch?

Toch zijn er inmiddels een paar overwegingen die je mee moet nemen in de beslissing of je wel of niet een slider neemt. Ook voor ons een kwestie van voortschrijdend inzicht dat we graag met jullie delen.

Allereerst: bannerblindnes

Bannerblindnes is het fenomeen dat we aan de vorm of het gedrag van een bepaald element op de website direct al herkennen wat men daarmee van ons wil. Kopen en het liefst nu! is de boodschap van veel banners. Banners worden daamee niet meer geasocieerd met iets dat interessant zou kunnen zijn, maar met iets waarvoor we moeten uitkijken, of iets dat we vervelend vinden. Als we niet oppassen zitten we zo met een hap uit onze portemonnee.

Dit geldt ook voor sliders, zeker de zelfbewegende. Helemaal als de conten, dus de tekst, in de slider ook nog eens heel summier of nietszeggend is.

Wil je dan toch een slider, neem dan in ieder geval eentje die de mensen zelf door moeten klikken, zodat er zeker 1 boodschap goed gelezen en geindexeerd wordt.

Volgende issue: het drukt de content en de conversie naar beneden

Een slider neemt plaats in, dat valt niet te ontkennen. Dit is niet het grootste probleem als de rest van jouw site veel en goed geoptimaliseerde content bevat. Wel is het zo dat het de plaats van andere converterende elementen inneemt.

In het geval je niet zo’n uitgebreide website hebt moet je wel heel sterk na gaan denken of je wel een slider wilt. Of zo’n grote dat je van de rest niets meer ziet. Relevante content staat het beste bovenaan, direct in zicht en direct vindbaar voor de zoekmachines.

Conversie is gebaseerd op interactie. Leuk als ze op een slider klikken, maar beter als het op een button of een inschrijfknop is. Dus aan jou de vraag: wat wil je dat mensen doen of ervaren op de homepagina van jouw website? En is een slider hetgeen dat daar het meest aan bijdraagt?

Verwarring: Meerdere boodschappen op één pagina

Vaak zien we dat mensen een slider willen omdat ze in hun homepagina meerder boodschappen willen verwerken. Dat is een beslissing die je eigenlijk niet op website niveau maar op het niveau van jouw business development moet nemen. Waar sta jij voor, wie is jouw doelgroep en welke boodschap draag jij uit?

Soms is dat lastig en heb je echt twee groepen aan wie je een boodschap uit wilt dragen. Bijvoorbeeld als je iets in de begeleiding van kinderen doet: één voor de ouders en één voor de professionals die met die kinderen te maken hebben. Of je werkt voor bedrijven maar ook de werknemers kunnen zich bij jou aanmelden. Op wie richt je je nou?

Vaak heb je ook een paar pakketten in jouw dienstverlening zitten. Overweeg om ervoor te kiezen op jouw homepagina vooral jouw boodschap uit te dragen en wat dit betekent voor jouw doelgroep en de beschrijving van de pakketten lager op de pagina en uitgebreider elders.

Prioritering: Header 1 in slider

Het komt voor, gelukkig niet in de sliders die wij gebruiken, dat een slider ook een header 1 gebruikt. Op een webpagina mag er daarvan maar ééntje voorkomen, nl. in de titel van de pagina. Pagina’s die zich daar niet aan houden worden daarvoor door Google gestraft. Als een slider ook een header 1 gebruikt zijn er niet alleen meerder aanwezig op de pagina, ze wisselen ook nog eens regelmatig.

Google houdt van duidelijkheid. En dit is als: eeh…ik weet eigelijk ook niet wat ik nou belangrijk vind. Het zelfde geldt overigens voor subtitels op je pagina’s. Als je die gebruikt en je weet niet zeker welke header dat is, check het even. Header 1 gelijk veranderen in een andere!

Gebruiksgemak: Sliders doen het niet goed op een mobiel

Als je al een slider op jouw website hebt, zorg er dan voor dat de mobiele versie van jouw site deze weg laat. Een slider is vaak niet goed zichtbaar, valt er deels van af of toont andere mankementen. Daarnaast is de laadtijd op een mobiel een hele belangrijke factor voor de gebruikservaring en de indexatie in Google. Over het algemeen is dit voor ons een reden om de slider er in dat geval uit te laten.

Overigens is het sowieso goed om te bedenken welke elementen je op een mobiele versie achterwege laat. Er is immers veel minder ruimte. Die bewaar je beter voor echt relevante content.

 

Sharing is Caring!

Saskia Frankena

“Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.” Met een achtergrond in de ICT en het onderwijs breng ik deze twee werelden samen. Handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede technische oplossing. Een oplossing die jouw business ook echt helpt.