Stuur met MailChimp de juiste boodschap naar de juiste mensen

Segmentatie in MailChimp zorgt voor de juiste mail bij de juiste doelgroep.

Ook jij zult in jouw lijst mensen hebben met verschillende interesses. Of als je mensen traint of coacht, verschillende niveaus. Of klanten die hele verschillende producten bij jou kochten.

Hoe zorg je nou voor dat je mensen niet lastig valt met informatie die helemaal niet bij hen past?

Zonder dat je met 15 verschillende lijsten werkt waardoor mensen van alles dubbel krijgen. Of op een oud e-mailadres, omdat je de ene lijst wel en de andere niet hebt bijgewerkt...of dat je onnodig veel betaalt met al die dubbele of misschien wel driedubbele inschrijvingen in jouw MailChimp lijst?

Werk met Segmenten

Met segmenten bepaal je heel specifiek op basis van bijvoorbeeld groepen in een lijst, of datum van inschrijving, of al dan niet openen van een vorige mail, etc. of zij jouw mail wel of niet krijgen.

In deze video laat ik je zien hoe je dat in de Automation van MailChimp voor elkaar krijgt. Dat werkt namelijk net iets anders dan in een campaign​ (je normale "wekelijkse" mail).

Om te voorkomen dat je je net als ik kleurenblind zoekt naar waar je dat moet doen, heb ik dit voor je opgenomen.

Wat kun je met Segmentatie in de Automation?

De opties zijn legio. Iedereen die via een bepaald kanaal binnenkomt kunt je een eigen group geven. En aan de hand van die groups, of de onderverdeling in die groups kun je mensen een eigen zeer specifieke mail sturen.

Maar wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat je ook kunt segmenteren op gedrag. Bijvoorbeeld wanneer mensen zich hebben ingeschreven. Voor of na een bepaalde datum, of juist 1 datum specifiek.

Of wat dacht je van mensen die jouw vorige mail niet hebben geopend een extra aansporende mail sturen, waarin je hun vraagt naar de belemmeringen die ze tegen gekomen zijn?

Je kunt zelfs de geo-locatie als segment nemen. Dat kan een beetje tricky zijn, maar op zich, zeker op grotere schaal kan dit ook een zinnige segmentatie zijn. Zeker als je op Europees niveau werkt bijvoorbeeld.

Dit zijn zo een paar "uit-de-losse-pols" voorbeelden van wat je kunt bereiken met segmentatie. Dit kan dus zowel in een gewone campaign, als in de automation.

Pas jij dit al toe? Wat zijn jouw ervaringen? Deel deze hieronder in het reactieveld en help jouw mede-ondernemers oom ook betere marketing te voeren.

Of heb je hierover juist een vraag? Stel hem gerust en verbeter jouw e-mailmarketing!

Sharing is Caring!

Saskia Frankena

“Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.” Met een achtergrond in de ICT en het onderwijs breng ik deze twee werelden samen. Handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede technische oplossing. Een oplossing die jouw business ook echt helpt.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: