Van opt-in naar upsell

Van opt-in naar upsell met Thrive Leads | Biz2Web

Als ondernemer bouw je het liefst een langdurige relatie op met jouw ideale doelgroep. Je geeft ze de mogelijkheid jou te leren kennen, te begrijpen wat jij voor hen kunt betekenen.

Dat kan heel goed door ze direct iets in handen te geven waarmee zij jouw kennis en ervaring kunnen beleven.

Dat is waar het opt-in formulier in beeld komt. De opt-in als eerste handshake dus, maar wat doe je daarna?

Niks op aan te merken dat je nieuwe bezoekers, mensen die jou en jouw werk nog niet kennen een eerste mogelijkheid om risicoloos en vrijblijvend met jou kennis te maken. Bovendien zijn ze dan bij jou op jouw e-maillijst beland en kun je de relatie gaan verstevigen door nog meer waarde te bieden. Tips, blogs, evenementen, aanbiedingen.

Misschien geef je ze in de opt-in een document met jouw grootste inzichten, of een audiofile met oefeningen of een lezing. Of een serie video’s waarmee ze een paar praktische direct toepasbare handvatten krijgen. De mogelijkheden zijn legio.

Wat is na de opt-in de volgende stap?

De mogelijkheid bestaat dan om via jouw lijst dus te gaan upsellen, zoals dat heet. Producten en diensten aanbieden die verder gaan in de funnel, nog meer bieden, maar ook meer kosten in tijd, geld en commitment.

En natuurlijk kun je die in de mail sturen. Maar ik kan je verzekeren dat als jij veel mail verstuurt met veel verkooppraat jouw lezers gauw klaar zijn. Jouw lijst zal harder krimpen dan groeien. De unsubscribeknop is gauw gevonden.

Een andere mogelijkheid is om in de mails waarin je jouw blogs of andere waardevolle content stuurt een korte aankondiging te doen van iets wat je wilt aanprijzen (verkopen dus). Minder aversie oproepend, maar het wordt ook wel vrij slecht gelezen en de doorklikratio is ook vaak vrij laag.

En komen ze op jouw website omdat ze jouw blog willen lezen, zien ze nog steeds de freebie die ze allang hebben… Verloren ruimte dus!

Hoe zou het zijn om van de opt-in een upsell te maken?

Dus iemand die al is ingeschreven op jouw lijst met een gratis product krijgt als hij terugkomt via jouw e-mail een aangepaste opt-in. Met iets dat op dat moment wel interessant is.

Maak kennis met de “opt-in state”

In Thrive Leads, dat wij veel gebruiken, bestaat de mogelijkheid om opt-ins een aantal verschijningen (states) mee te geven.

In 6 simpele stappen van een opt-in naar een upsell

Allereerst heb je de “default state”. Dat is wat iedere nieuwe bezoeker te zien krijgt en sluit aan bij wat de doelgroep kan helpen als ze nog zoekende zijn en jou niet kennen. Dat houden we dan ook zo. Maar daarna wordt het interessant.

Je kunt namelijk ook een “already subscribed state” aangeven. Komt iemand nou terug op de website én herkent de website deze bezoeker, dan krijgt hij een andere opt-in te zien. Eentje die meer van toepassing is op de plek van deze bezoeker in jouw funnel. Je kunt er zelfs voor kiezen om bezoekers waarmee je al een hele goede relatie hebt helemaal niets meer te laten zien behalve clean content.

Dit doen we door gebruik te maken van de states in Thrive Leads, maar daarnaast door in de mail vanaf jouw lijst niet de gewone link te zetten, maar een zogeheten Smart Link. Deze link vertelt jouw website dat deze bezoeker de freebie al heeft en toe is aan een volgende aanbieding. Bijvoorbeeld jouw instaptraining. Of jouw boek dat net is uitgekomen met een VIP-korting voor trouwe lezers.

Die Smart Link komt dus ook uit Thrive Leads.

Het mooie is nu dat het een lerend systeem is. Gaandeweg de tijd zal Thrive Leads leren dat verkeer vanaf een bepaalde computer een bezoeker is die al verder in de funnel thuishoort. Dus als deze persoon met enige regelmaat de mails opent komt er een moment dat, als hij of zij vanaf bijvoorbeeld een link op Facebook naar de website gaat, het ook herkend wordt als iemand die al op de lijst staat.

Cool he!?

Wil jij leren hoe dit werkt en jouw website een boost geven?

Aanstaande donderdag kun je weer aanschuiven bij de #Aanschuifsessie in Seats2Meet Utrecht CS. Ik zal je dan laten zien hoe het werkt en welke mogelijkheden er allemaal zijn. Registreer je hier en geef jezelf en jouw bedrijf een dag vol nieuwe kennis en netwerkmogelijkheden.

Vragen en ideeën kun je natuurlijk hieronder kwijt in de reacties.

 

 

 

 

Sharing is Caring!

Saskia Frankena

“Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.” Met een achtergrond in de ICT en het onderwijs breng ik deze twee werelden samen. Handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede technische oplossing. Een oplossing die jouw business ook echt helpt.

Klik hier om te reageren

Laat een reactie achter: