Foto’s: conversieverhogend of killing?

Stockfoto's: top of conversie killing?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Maar wat nou als jouw beeld het verkeerde vertelt?

Niet omdat jouw beeldmateriaal niet aansluit bij jouw verhaal. Ik ga er van uit dat je dat wel voor elkaar hebt. Maar er zijn een aantal aspecten die we geneigd zijn over het hoofd te zien.

Al een tijdje terug ben ik zelf gestopt met foto’s van de grote bekende stockfoto-sites te halen. Ik vond ze niet onderscheidend genoeg. Ze spreken mij al niet aan, hoe zouden ze dan iets teweeg moeten brengen bij mijn lezers?
En juist deze week vond ik in mijn mailbox weer een, zoals altijd, waardevolle blog van Thrive Themes. Over het gevaar van Stockfoto’sEen wake-up call.

Al eerder schreef ik een artikel over de beperkte houdbaarheid van design, waarom het op een gegeven moment nodig is van het gebaande pad af te wijken.

Je wilt dat mensen jou en jouw site onthouden, ook als ze al lang weer van jouw website af zijn. Dat kan door jouw teksten, headlines en quotes, maar ook door jouw beeld.

Dus: je gaat naar een stockfoto site, koopt een paar prachtige, opgepoetste blinkende foto’s en klaar! Toch?
Kan, maar er zijn een aantal punten die je in overweging moet nemen.

Too good to be true, wat een gelikte foto niet vertelt

Mensen die bij jou komen willen zich kunnen herkennen in wat je laat zien en vertelt. Dat wekt vertrouwen, geeft ze het gevoel dat jij bij hen past.

Uit onderzoek blijkt dat feel-good foto’s over het algemeen genegeerd worden. Ik zie m.n. vaak coaches aankomen met websites vol met mooie luchten, bloemen, zeeën etc. Terwijl je als coach met mensen werkt.
Mensen die niet bij jou komen omdat alles zo super loopt. Beter is het om jouw werk in beeld te brengen. Laat de lach en de traan zien, de praktijk. De zweetdruppels desnoods als dat van toepassing is.

Een perfect beeld is niet haalbaar en wekt daarmee weinig tot geen connectie op.

Daarnaast blijkt ook dat je een hogere conversie krijgt als je authentieke foto’s gebruikt. Dus beter jouw lachrimpels grijze haren met levenservaring dan een perfecte geplamuurde smile.

Hoeveel klonen kun je hebben? De Everywhere Girl

The Everywhere GirlDit voorbeeld is echt perfect om te laten zien hoe een beeld dat op zich mooi is kan devalueren door eindeloos hergebruik.
Jennifer deed ooit mee aan een fotoshoot toen ze studeerde. Haar foto’s komen nog steeds in allerlei contexten bovendrijven, helemaal nu ze beschikbaar zijn op enkele gratis stockfoto sites.
Ze heeft er zelfs een Facebook pagina aan gewijd: de Everywhere Girl genaamd.

juichende-vrouw-300x225Zelf ben ik er ook wel eens ingestonken toen ik nog niet beter wist. Deze dame kom je ook in diverse poses echt overal tegen. En mensen zien dat, al dan niet bewust.

Foto uploaden

Vind je een foto mooi, maar wil je niet de tig-duizendste zijn die hem gebruikt, doe dan een googlecheck: ga naar images.google.com, klik op het cameraatje en plak de url van de foto. Je krijgt nu te zien hoeveel hits er zijn op die ene foto. Dat kan echt schrikken zijn. Je ziet ook vergelijkbare foto’s. Misschien dat de jouwe nog wel acceptabel lijkt, maar als er veel anderen rondzwerven die er op lijken dat gaat dat ook ten koste van de uniciteit.

En nu….wat als je geen eigen database aan mooie foto’s hebt?

Allereerst: zorg dat je foto’s hebt die je mag aanpassen. Let goed op: dat mag niet met elke foto. Op deze pagina staat uitgelegd hoe dat werkt.

Er zijn vele bronnen met foto’s, zelfs op Flickr.com kun je zoeken op Creative Commons. Vaak moet je wel de auteur vermelden trouwens, maar je krijgt er echt unieke foto’s voor terug.

Onder dit artikel vind je links naar enkele sites waar je mooie en speciale foto’s kunt vinden.

Canva foto bewerkings toolOm de foto unieker te maken kun je hem bewerken. Uitsnijden, een gekleurd transparant vlak of een filter er overheen met daarin tekst, je logo toevoegen. Dat laatste doen wij tegenwoordig standaard voor elke foto die op Social media gedeeld kan worden. Canva is een fijne tool om dit mee te doen. Ook met de gratis versie kun je hele mooie resultaten bereiken. Download als een afbeelding voor het web om te zorgen dat hij niet giga veel MB’s is.

En natuurlijk: zorg dat je ook je eigen voorraad hebt. Zeker nu telefoons steeds betere foto’s maken is het makkelijker om iets dat je aanspreekt ook vast te leggen.

En vergeet jezelf niet! Het is echt de investering waard om authentieke foto’s te laten maken die vertellen wie jij bent. Een goede fotograaf kan dat. Wij zijn zelf heel tevreden met de foto’s die Wout Ritzema van Blinque Imageneering van ons heeft gemaakt bijvoorbeeld. En het was nog leuk om te doen ook 🙂

Roel_Saskia_ByWoutRitzema_500

Hieronder enkele sites die ik zelf regelmatig bezoek waar je foto’s kunt vinden die wat anders dan standaard zijn en rechtenvrij.

Heb jij nog een goede tip om er voor te zorgen dat jouw foto aansprekender is en bij draagt aan de conversie van jouw website? Laat het hieronder weten.

Was het waardevol? Delen is fijn!

Sharing is Caring!

Saskia Frankena

“Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.” Met een achtergrond in de ICT en het onderwijs breng ik deze twee werelden samen. Handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede technische oplossing. Een oplossing die jouw business ook echt helpt.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: