Afbeeldingen zijn ook content, laat ze werken!

Afbeeldingen optimalisatie voor zoekmachines | Biz2Web

Ook lekker plaatjes aan het schieten op jouw vakantie?

Enige tijd geleden plaatste ik een artikel over het gebruik van afbeeldingen. Diverse mensen gaven aan hun eigen foto’s ook te gebruiken als illustraties bij hun artikelen of blogs. Eigenlijk wel een slim idee. Het kan je veel geld besparen en je hebt de sfeer helemaal in eigen hand.

Maar hoe zorg je nou dat jouw illustraties meer doen dan jouw teksten “opleuken”?

In dit artikel ga ik er dieper op in hoe jij de instellingen in WordPress kunt gebruiken om jouw afbeeldingen voor jouw website te laten werken.

Zodat ook jij straks weet waar Google naar kijkt en wat je voor jouw publiek nodig hebt.

Eerst even een kort experimentje:

Stel je bent op zoek naar een mooie parasolvoet. Kan toch? Klik op het woord parasolvoet en kijk wat er gebeurt.

Je ziet nu allerlei afbeeldingen verschijnen met een parasolvoet. En dat is best wonderlijk als je bedenkt dat een afbeelding voor Google niets anders is dan een serie 1-en en 0-len. Niets zegt dus.

Allereerst is het goed om te weten dat je aan ieder plaatje standaard verschillende instellingen mee kunt geven. Dat was altijd al zo, maar in WordPress wordt het je wel erg makkelijk gemaakt.

Kijk maar eens bij een afbeelding nadat je hem geupload hebt.

instellingen-bij-afbeeldingen

Je ziet dat je hier op drie plekken wat in kunt vullen. Doen hoor!

Hiermee zorg je namelijk dat jouw plaatje niet een nietszeggende verzameling bits en bytes is, maar helpt om jouw site in Google meer relevantie te geven.

Geef je afbeelding een titel

Als eerste moet je even aan de slag op jouw eigen computer. Veel afbeeldingen die je download, of misschien wel van jouw eigen camera of smartphone afhaalt, hebben een naam inde trant van: 8616492_s.jpg of op zijn best 2012-12-13 12.45.12.jpg.

Totaal nietszeggend dus. Zeker voor Google.

Het eerste dat je daarom doet is de naam veranderen in iets waar je woorden in verwerkt die passen bij jouw artikel. Het best dus de focus zoekterm. Dus bijvoorbeeld schoenencollectie_2013.jpg.

Jij als mens kijkt weliswaar naar de afbeelding zelf en wordt geraakt door de sfeer, zoekmachines doen daar niets mee. Die hebben namen en beschrijvingen nodig om te weten waar een plaatje over gaat.

Heb je dat gedaan, dan kun je je afbeelding uploaden.

Nu kun je het dashboard van WordPress gebruiken om de relevantie van jouw illustratie nog groter te maken.

Je hebt daarvoor de beschikking over drie velden:

De ALT-tag of ALT-tekst

De belangrijkste is de ALT-tekst. Dit is de tekst die jouw browser gebruikt als het om de één of andere reden niet lukt om een plaatje in te lezen. Of, als je browser het ondersteunt te tonen indien je er met jouw muis overheen hovert.

Maar de ALT-tekst wordt daarnaast ook door zoekmachines als Google gelezen om te bepalen wat er op het plaatje te zien is. Zet hier dus kort een relevante tekst in. Ik zet er zelf ook nog vaak de naam van het bedrijf in voor wie de website is. Dus bijvoorbeeld: Nieuwste schoenen collectie 2013 | De Hippe Stapper | Appingendam.

De ondertitel en de beschrijving

Je ziet nog twee velden staan. De ondertitel en de beschrijving. De ondertitel en beschrijving worden soms getoond als jouw website die instelling heeft. Met name bij dia-shows is dit een zinvolle toevoeging. Maar ook hier kijkt een zoekmachine naar.

Ook daar kun je een korte tekst invullen. En  zorg je dat daar de zoekterm in voor komt. Het is niet het belangrijkste aspect voor de indexatie van jouw website, maar alle kleine beetjes helpen.

En nu het plaatje zelf..

Natuurlijk zorg je voor een afbeelding die de bezoekers iets zegt. Misschien om iets duidelijk te maken, of anders om een sfeer op te roepen. En het liefst een mooi scherp plaatje natuurlijk.

Het gevaar bestaat echter dat je hiervoor een te hoge resolutie gaat gebruiken, want zo mooi spathelder…

Zoekmachines indexeren een website ook op basis van de laadsnelheid. En als jij jouw supermooie spatscherpe 2MB foto gebruikt  kan ik je verzekeren dat jouw site er behoorlijk traag van wordt. Als regel gebruik ik een max. bestandsgrootte van zo’n 25 kb, zeker als ik meer plaatjes heb, voor de illustraties. In totaal niet meer dan 90-100kb per pagina.

Ook de afmeting in pixels is relevant, te klein is hier juist weer niet handig. Al met al een beetje schipperen dus.

Heeft dit artikel je aan het denken gezet? Ga je iets veranderen op jouw website? Heb je nog een andere goede tip? Deel het hieronder in het reactieveld. Of deel het met de share buttons…

Over Saskia Frankena

Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt. Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.

Laat een reactie achter:

Nooit meer worstelen met je WordPress website?

Biz2Web maakt WordPress makkelijk voor ondernemers.