Krachtige One-Liners: van rijm naar poëzie
Bij poëzie denken veel mensen nog steeds aan rijmen. Ik check het even bij Silas (7,5 jaar) en hij zegt het ook: “Een gedicht zijn zinnen en woorden die rijmen.” Dan bedoelt iedereen meestal eindrijm.
Verschillende ondernemers maken gebruik van eindrijm om hun producten of ideeën aan te prijzen.
De bekendste is waarschijnlijk: “Zij die het weten komen hier haring eten.” Maar je kent ook: “Melk is goed voor elk” en misschien ken je: “Niet verder lopen, eerst oliebollen kopen.”

De tekst blijft wel hangen, dat wist een minstreel in het jaar 1000 al, maar eindrijm moet wel heel erg goed gevonden zijn om er indruk mee te kunnen maken.
Het houdt niet op bij eindrijm
Poëzie is meer, het is ook ritme, beeldspraak, klankrijm (er is alleen overeenkomst met de klinkers) en beginrijm (alliteratie), zoals: one-liners voor éénpitters.
Het is logisch dat bedrijven zich wenden tot de dichtkunst om reclame te maken. Mooie poëtische zinnen geven mensen een goed gevoel.
Pak het beeld bij jouw bedrijf
Zelf houd ik bijvoorbeeld van de zin ‘Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is.’(K. Schippers) Zo’n soort zin zou je kunnen gebruiken als binnenhuisarchitect.
Of wat denk je van de liedtekst ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’ van Ramses Shaffy, lijkt me mooi voor een coachbedrijf.
We gaan natuurlijk geen teksten jatten van anderen, gedichten schrijven over ons werk kunnen we best zelf.
Als het in vredesnaam maar niet rijmt.

Enkele ticket €97 €57*
extra voordelige
Duo ticket €137 €87*
* prijzen excl. btw