MailChimp: opt-in vs. autoresponder

MailChimp Training | Biz2Web

“Oh ja, ik wil ook nog een autoresponder.”, is een veelgehoorde opmerking we het er over hebben wat er allemaal in de nieuwe website moet komen.

Maar na enig doorvragen blijkt dat vaak helemaal niet het geval te zijn. Wat meestal bedoeld wordt is een opt-in formulier. Zo’n klein formuliertje waar mensen zich in kunnen schrijven voor jouw prachtige gratis e-book, je 7 tips waarmee het probleem op te lossen is, of de video waarmee je vanaf nu moeiteloos je ding gaat doen.  🙂 

En waarmee jij natuurlijk de gelegenheid hebt om ze vanaf nu op jouw blog, nieuwsbrief of aanbiedingen attent te maken.

Opt-in vs. Autoresponder


De verwarring zit hem hierin dat de meestgebruikte software hiervoor ook gebruikt wordt om autoresponders te verzenden. Denk hierbij aan Aweber, IContact, Enormail en MailChimp… Maar wat de meeste mensen er mee doen is vooral mail-campagnes verzenden. Over de nieuwste Blog dus meestal.

Gebruik je hem als autoresponder, dan ontvangen de mensen op een vast tijdstip vanaf de inschrijving een serie mailtjes. Handig als je een serie geschreven hebt die te omvangrijk is om in 1 keer te versturen.

Of misschien niet eens. Het is ook een mooie manier om een relatie op te bouwen met jouw bezoeker.

De opt-in en de double opt-in

Maar laat ik bij het begin beginnen. De opt-in. Het wordt niet op prijs gesteld als je Jan en Alleman zomaar ongevraagd e-mail gaat versturen. Vorige week gaf ik al aan dat je het risico als Spam aangemerkt te worden als je het via Outlook doet. Het alternatief is een fatsoenlijk e-mail marketingprogramma. Zoals bijvoorbeeld MailChimp dus.

MailChimp geeft je de gelegenheid om een lijst op te bouwen. Mensen die interesse in jouw freebee hebben, of jouw blogs interessant vinden, kunnen zich inschrijven middels een formulier op jouw website. Zij komen dan op een lijst van jou die bij MailChimp beheerd wordt.

Autoresponder | Biz2WebMaar daarmee is het nog niet klaar. Om er zeker van te zijn dat zij ook werkelijk de persoon zijn die ze zeggen te zijn moeten ze ook nog via een link in een e-mail bevestigen dat zij echt op de lijst willen. Dat heet een double opt-in. Het fijne van MailChimp (en andere pakketten) is dat dit er gewoon ingebouwd zit. Net als de verplichte uitschrijf-link. Dit allemaal in overeenstemming met de EU-wetgeving waar jij je als Nederlandse ondernemer ook aan dient te houden.

Maar goed dan…dan staan ze op je lijst. Misschien heb je ze in ruil voor hun inschrijving een e-book, video of handige tips aangeboden. In het afsluitende mailtje, na de bevestiging, kun je mensen dan ook daadwerkelijk blij maken met dat wat je ze beloofd hebt. Door er een download-link in mee te sturen.

Daarna is het wel slim om het contact warm te houden door steeds waarde te blijven bieden. Inzichten over jouw vakgebied bijvoorbeeld. En dat is makkelijker dan je denkt. Vergis je niet dat jij de expert bent en dat er voor een leek duizend en één vragen te bedenken zijn. Allemaal onderwerpen voor jouw blog. Allemaal onderwerpen waar jij jouw bezoekers verder mee kunt helpen.

Bedenk een interval dat voor jou goed vol te houden is. Opvoeren kan altijd nog als het een succes blijkt te zijn. Minimaal 1x per maand, anders raak je te veel buiten beeld.

De Autoresponder

En dan nu de Autoresponder. Over de term an sich bestaat ook wat verwarring. Outlook en andere mailprogramma’s hebben ook een autoresponder-mogelijkheid. Dan gaat er automatisch een antwoord uit op een binnengekomen mailtje. Bijvoorbeeld dat je nu even op vakantie bent en de mail niet beantwoordt. Handig voor inbrekers…

Binnen de e-mail marketing werkt een autoresponder echter toch anders. Hierbij ontvangt iemand die zich bij jou inschrijft vanaf dat moment een serie vooraf geschreven mails. Die ga jij natuurlijk niet elke keer handmatig versturen, daar heb je dus een e-mail marketing programma als MailChimp voor.

Er zijn verschillende redenen om met een autoresponder te gaan werken. Bijvoorbeeld:

  • Contact houden met jouw potentiële klanten: uit onderzoek blijkt dat mensen tot wel 7x contact met jou gehad moeten hebben om tot een koop over te gaan. Waarom zou je ze daar niet eenhandje bij helpen?
  • Contact houden met jouw afnemers. Geef ze het gevoel dat ze speciaal zijn. Sterker nog dat zijn ze natuurlijk al, maar erken ze daar ook in. Met MailChimp kun je automatisch gepersonaliseerde mails sturen. Zo kun je ze bedanken voor hun aankoop, informeren of alles naar wens is, om feedback vragen of ze gewoon feliciteren met hun verjaardag.
  • Of je kunt informatie in series gaan versturen. Een cursus, een boek…verzin het maar. Daarmee blijf je ook in contact met de mensen die zich ingeschreven hebben op jouw lijst. Bovendien help je ze door de informatie al van tevoren voor hen te structureren en in hapklare brokken te verdelen. In combinatie met een membershipsite is een autoresponder ook onontbeerlijk om de mensen op de hoogte te brengen van nieuwe content die beschikbaar komt. Het zogeheten content-dripping.

Ongetwijfeld zijn er nog meer redenen te verzinnen om met een autoresponder aan de slag te gaan. Als jij nog een idee hebt hoor ik het graag. Zo help je ook de andere lezers van deze blog op weg.

Waarom MailChimp?

Het verschil tussen een opt-in en een autoresponder is één van de redenen dat wij met MailChimp werken en dat onze klanten ook aanraden. In het verleden werd er nog wel eens een beetje neergekeken op MailChimp, maar ook daar hollen de ontwikkelingen door. MailChimp is inmiddels een volwaardig e-mail marketing programma.

Daarnaast is het voor jou als beginner op dit gebied prettig om diverse redenen:

  • Om een lijst te gaan bouwen hoef je alleen maar een account aan te maken. That’s it. Geen bijkomende kosten. Tot 2000 mensen op jouw lijst en 12.000! emails per maand betaal je helemaal niets.
    Aangezien een lijst verkrijgen toch hetgeen is waar de meeste mensen mee beginnen, een fijne regeling.
  • Je gaat pas betalen als je over deze hoeveelheden heen gaat (en dat lijkt mij dan geen probleem meer) of als je met een autoresponder gaat werken. Maar ook dan ben je bij MailChimp voordelig uit.
  • Nog een voordeel: het is relatief makkelijk met MailChimp. Dummyproof noemen wij dat. Niet super makkelijk, maar zeer goed te leren. Je wordt met een duidelijk interface en boodschappen door het proces heen geleid.
  • MailChimp heeft een zeer uitgebreide en goede documentatie.
  • MailChimp levert jou duidelijke en bruikbare statistieken om je campagnes bij te sturen.
  • Veel templates om jouw mail te laten passen bij jouw huisstijl of website.
  • MailChimp en WordPress gaan goed samen. Ook voor een leek is het koppelen van WordPress en MailChimp en het plaatsen van een formulier op de website goed te doen.

Nog meer redenen nodig? Post ze hieronder….

Wil je toch wel een beetje hulp bij MailChimp? Hou dan vanaf maandag de website van Biz2Web in de gaten…ik verklap nog niks verder 😉

Deze blog is een vervolg opE-mail marketing: waarom je dat never-ever wilt met Outlook van 2 februari 2013

Volgende week: Aan de slag met je lijsten. Een lijst is meer dan alleen maar een lijst.

Over Saskia Frankena

Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt. Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.

Laat een reactie achter:

1 comment
Neem deel aan dit gesprek

Nooit meer worstelen met je WordPress website?

Biz2Web maakt WordPress makkelijk voor ondernemers.