Foto’s: conversieverhogend of killing?

Stockfoto's: top of conversie killing?

Leestijd:

5 minuten

Moeilijkheidsgraad:

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Maar wat nou als jouw beeld het verkeerde vertelt? Niet omdat jouw beeldmateriaal niet aansluit bij jouw verhaal. Echter, er zijn een aantal aspecten die we geneigd zijn over het hoofd te zien. 

Zelf zijn we flink terughoudender geworden met stockfoto's. Wij vinden ze zelf vaak al weinig onderscheidend en aansprekend. Hoe zouden ze dan iets teweeg moeten brengen bij mijn lezers?  

Al eerder publiceerden we een artikel over de beperkte houdbaarheid van design. Over hoe bezoekers dingen niet meer opmerken omdat het overal hetzelfde is. Je wilt dat mensen jou en jouw site onthouden, ook als ze al lang weer van jouw website af zijn. Dan moet er iets opvallends zijn.

Opvallen kan door jouw teksten, headlines en quotes, maar ook door jouw beelden. Dus: je gaat naar een stockfoto site, koopt een paar prachtige, opgepoetste blinkende foto’s en klaar! Toch? Kan, maar er zijn een aantal punten die je in overweging moet nemen.

Mensen die bij jou komen willen zich kunnen herkennen in wat je laat zien en vertelt. Dat wekt vertrouwen, geeft ze het gevoel dat jij bij hen past. Uit onderzoek blijkt dat feel-good foto’s over het algemeen genegeerd worden.

Ben jij bijvoorbeeld een coach en staat jouw site vol met mooie luchten, bloemen, zeeën, etc? Als coach werk je met mensen. Mensen die bij jou komen omdat niet alles zo super loopt. Dan is het is beter om jouw werk in beeld te brengen. Laat de lach en de traan zien, de praktijk. De zweetdruppels desnoods als dat van toepassing is.

Een perfect beeld is voor jouw bezoekers niet haalbaar en wekt daarmee weinig tot geen connectie op

Daarnaast blijkt ook dat je een hogere conversie krijgt als je authentieke foto’s gebruikt. Dus beter toon je jouw lachrimpels en grijze haren met levenservaring dan een perfecte geplamuurde smile.

Hoeveel klonen kun je hebben? De "Everywhere Girl"

Een mooi beeld kan totaal devalueren door eindeloos hergebruik. Jennifer deed ooit mee aan een fotoshoot toen ze studeerde. Haar foto’s komen nog steeds in allerlei contexten bovendrijven, helemaal nu ze beschikbaar zijn op enkele gratis stockfoto sites. Ze heeft er zelfs een Facebook pagina aan gewijd: de Everywhere Girl genaamd.

The Everywhere Girl | Welke afbeeldingen werken het best op jouw website | Biz2Web

Afb. 1 The Everywhere girl

Zelf zijn we er ook wel eens ingestonken. Deze dame gebruikten we in diverse media uitingen. Maar ook haar kom je ook in verschillende poses echt overal tegen. En mensen zien dat, al dan niet bewust. Daarmee zien ze jouw boodschap minder, omdat het beeld al aan zoveel andere boodschappen is gekoppeld.

Afb. 2 Inmiddels ook een Everywhere Girl

Hoe zorg ik voor goede afbeeldingen?

Vind je een foto mooi, maar wil je niet de tig-duizendste zijn die hem gebruikt, doe dan een googlecheck. Ga daarvoor naar images.google.com, klik op het cameraatje en plak de url van de foto of upload de foto zelf. Je krijgt nu te zien hoeveel hits er zijn op die ene foto. Dat kan echt schrikken zijn. Je ziet ook vergelijkbare foto’s. Misschien dat jouw afbeelding nog wel acceptabel lijkt, maar als er veel anderen rondzwerven die er op lijken gaat dat ook ten koste van de uniciteit.

Eigen foto's gebruiken

Zeker nu telefoons steeds betere foto’s maken is het makkelijker. Kom je iets tegen dat je aanspreekt maak gewoon een foto voor jouw voorraad. Op deze manier heb je geen problemen met auteursrechten.

Ja vast, maar wat als je geen eigen database aan mooie foto’s hebt?

Allereerst: zorg dat je foto’s hebt die je mag aanpassen. Let goed op: dat mag niet met elke foto! Op deze pagina staat uitgelegd hoe dat werkt. Er zijn vele bronnen met foto’s, zelfs op Flickr.com kun je zoeken op Creative Commons. Vaak moet je wel de auteur vermelden trouwens, maar je krijgt er echt unieke foto's voor terug.

Onder dit artikel vind je links naar enkele sites waar je mooie en speciale foto’s kunt vinden.

Om een foto unieker te maken kun je hem bewerken. Uitsnijden, een gekleurd transparant vlak of een filter er overheen met daarin tekst, je logo toevoegen. Dat laatste doen wij tegenwoordig standaard voor elke foto die op Social media gedeeld kan worden.

Canva is een fijne tool om afbeeldingen mee te bewerken. Ook met de gratis versie kun je hele mooie resultaten bereiken. Download als een afbeelding voor het web om te zorgen dat hij niet te zwaar is en daarmee de laadtijd van jouw pagina's beïnvloedt.

Canva - een gratis online applicatie voor beeldbewerking | Biz2Web

Afb. 3 Canva

Vergeet vooral jezelf niet! Het is echt de investering waard om authentieke foto’s te laten maken die vertellen wie jij bent. Een goede fotograaf kan dat. Wij zijn zelf heel tevreden met de foto’s die Wout Ritzema van Blinque Imageneering van ons heeft gemaakt bijvoorbeeld. Het was nog leuk om te doen ook 🙂 

Fotot's van Roel en Saskia van Biz2Web door Wout Ritzema van Imagineering

Afb. 3 Fotoshoot door Wout Ritzema van Blinque Imageneering

Hieronder vind je enkele sites met rechtenvrije foto's met een unieke uitstraling. Rechtenvrij betekent dat je ze mag gebruiken op jouw website. Rechtenvrij is niet hetzelfde als gratis overigens! 

Heb jij nog een goede fototip?
Waarmee zorg jij dat jouw foto aansprekender is en bijdraagt aan de conversie van jouw website? Laat het hieronder weten.

Was dit artikel waardevol voor jou? Delen is fijn!

Over Saskia Frankena

Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.

Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.

Laat een reactie achter:

6 comments
Neem deel aan dit gesprek

Nooit meer worstelen met je WordPress website?

Biz2Web maakt WordPress makkelijk voor ondernemers.

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn automatisch ingesteld op "cookies toestaan" om je zo de beste surfervaring mogelijk te bieden. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt hieronder op "Accepteren" dan ben verklaar je jezelf akkoord met deze instellingen. Zie hier voor meer details

Sluiten