Features of Benefits?

De feature-nerd

Verliefde beren | Easy WordPress WebsiteFeatures of Benefits…
Altijd een interessant spanningsveld.

We hebben regelmatig het genoegen om ondernemers te mogen trainen over WordPress.

Hoe de site in te richten, maar ook over het dashboard. Wat zit waar en hoe stel je het in?

Voor ons een leuk onderwerp om een hele dag mee te vullen. Wij vinden WordPress immers fantastisch. We praten rustig een hele dag door over knopjes, getalletjes en de plugins van een website.  De features zeg maar.

Voor de meeste ondernemers (inclusief onze cursisten) is het echter helemaal niet zo interessant om te weten hoe alles werkt. De technische ins en outs zijn meer onze passie dan hun noodzaak.

Wij realiseren ons dus als geen ander dat je nog zoveel van de techniek kunt weten, als je niet weet waarvoor je het gaat inzetten, blijft het niet meer dan spielerei.

Ziet het Benefits-licht

Toen we ons dat realiseerden zijn we helemaal anders naar de stof van onze cursussen gaan kijken. Bij elk onderdeel zijn we ons gaan afvragen: WAAROM?

Wat is het doel dat we willen bereiken met deze plugin?
Waarom wil ik die of die pagina op mijn site? Waarom?

Het gaat uiteindelijk namelijk om de boodschap en het doel dat je wilt bereiken met je website.

En… wij durven zelfs te beweren dat het in veel gevallen zelfs helemaal niet zo interessant is hoe je site er uit ziet. Niet oninteressant of irrelevant, maar ook niet zaligmakend.

Want ja, “It’s all about the content” immers “Content is King!. Maar dat is maar de helft van het verhaal.

“It’s all about the content that build relationships”
komt wat ons betreft dichter bij de waarheid.

En geen relatie zonder vertrouwen.

Gapende hond | Easy WordPress WebsiteNu zou je kunnen denken dat je dat vertrouwen wint door breed uit te meten hoe geweldig fantastisch jouw product of dienst is. Wonderlijk genoeg werkt dat niet zo heel best. Of misschien is het wel niet zo wonderlijk.

Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen zich lekkerder voelen als ze over zichzelf kunnen praten. Maar zeg nou zelf, die buurman die op een feestje zichzelf de hemel in loopt te prijzen weet niemands aandacht lang vast te houden toch?

Weet je echter je bezoeker te verleiden tot praten over zichzelf en zijn problemen, of in ieder geval het gevoel te geven dat jij het over hem hebt, dan heb je een ingang, dan bouw je aan een relatie.

En het is verleidelijk om je bezoekers te overladen met alle mooie snufjes en exclusieve aspecten van jouw product (de features), maar is dat waar ze naar op zoek zijn? Wat als jij je site gaat vullen vanuit de behoefte die jij voor ze kunt vervullen, de oplossing voor hun probleem dat jij op kunt oplossen?

Wat als jouw site OM HEN DRAAIT? Hun vraag? 
De vraag waarmee het internet opgingen op zoek naar jou.

Laat je features of benefits zien?

Kort gezegd kun je op een website een aantal pagina’s makkelijk gebruiken om je bezoeker te laten ervaren dat je hem begrijpt:

  • Een onweerstaanbaar aanbod

    Bied je bezoekers iets dat ze niet kúnnen weigeren. Creëer een kans om hen laagdrempelig tot klant te maken. Noem de grote voordelen, de benefits, op voor HEN en zorg dat de investering en het risico klein zijn. Op die manier verhoog je jouw conversie. Let er dus op dat je de voordelen benoemd en niet de eigenschappen / features van je aanbod. Een voorbeeld hiervan is een opt-in “freebie”.

    Een opt-in freebie is een “cadeautje” voor bezoekers in ruil voor hun e-mailadres. Afhankelijk van je “cadeautje” mag je de mensen meer informatie sturen over je diensten en dat is natuurlijk interessant. Zowel voor jou als voor hun. Maar het allerbelangrijkste is dat je zo aan die relatie kunt bouwen.

  • Wat anderen vinden

    Wij zijn eerder geneigd anderen te geloven dan iemand die zijn eigen waar aanprijst. “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” werkt blijkbaar alleen bij… WC-eend.

    Zorg dus voor testimonials van tevreden klanten. Laat hun enthousiasme voor jou spreken. Dit kan tegenwoordig op allerlei manieren. Natuurlijk is een gesproken testimonial op video het beste maar vergis je niet in de kracht van een geschreven reactie. Zelfs als die laatste via LinkedIn gebeurt is het een heel krachtig middel om meer conversie te creëren.

  • FAQ – Veelgestelde Vragen

    Veelgestelde vragen zijn erg handig. Niet omdat je niet op al die mail en telefoontjes zit te wachten, maar om te laten zien dat jij de antwoorden op hun vragen hebt. Of misschien wel om ze het antwoord te geven op de vraag van hun partner waarom zij nou zonodig jouw cursus, boek of zelfs schoenen moesten kopen.

    Een FAQ biedt je een eenvoudige manier om de features van jouw product te benadrukken in het licht van de vragen van jouw klanten. Dit betekent dus automatisch dat je het over benefits hebt ook als je de features beschrijft. Zeker wanneer je (in het begin) moeite hebt om de voordelen van je product passend te formuleren is dit een hele handige manier om snel tot resultaat te komen voor jou en je klanten.

  • Je Blog

    Een blog is een doorlopend gesprek. Doe je het goed dan zal jouw blog over de tijd steeds meer bezoekers en reacties trekken. Blijf vooral ook zelf reageren op je bezoekers, zeker als deze met een vraag of een probleem aankomen. Dat zijn immers de uitgelezen momenten om jouw bezoeker echt het gevoel te geven dat je naar hem luistert en hem begrijpt.

    Verder geldt dat je de dialoog makkelijk vorm kunt geven in verschillende platforms met behulp van plugins. O.a. Facebook en Twitter zijn beide als plugin beschikbaar voor WordPress en bieden je dus de kans om de dialoog ook buiten je website vorm te geven. Neem bijvoorbeeld de Facebook Comment plugin welke de reacties ook in Facebook laat zien. Een uitgelezen kans om meer bezoekers naar je website te trekken door in gesprek te gaan met jouw bezoekers.

  • Praktische informatie

    Als je al wilt delen wat de geweldige features van jouw product zijn dan kun je dat ook doen door middel van praktische informatie omtrent je product. Alhoewel dit op een FAQ lijkt biedt het meer mogelijkheden om de features van je product te laten zien vanuit jouw perspectief. In dat opzicht wijkt het dus af van een FAQ. Deze manier biedt dan ook minder de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan. Desalniettemin is het een krachtig middel om je bezoekers te converteren naar klanten.

Strikt genomen kun je natuurlijk elke pagina inzetten om een relatie met jouw bezoeker op te bouwen.

Je homepage, je “Over ons” of je contactpagina. Het maakt niet uit als je bereikbaar en beschikbaar bent voor je klanten. Wil je er meer over weten of er over (mee)praten? Laat hieronder een reactie achter.

En delen wordt ook gewaardeerd.
Want sharing = Caring!

Over Saskia Frankena

Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt. Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.

Laat een reactie achter:

Nooit meer worstelen met je WordPress website?

Biz2Web maakt WordPress makkelijk voor ondernemers.