Een paar weken geleden schreef ik een blog over het contactformulier. Maar een contactformulier is niet de enige en ook zeker niet de meest geschikte manier om mensen uit te nodigen hun belangstelling voor jou en jouw diensten te laten weten. Gebruik een liever …een list.
Tuurlijk, handig als mensen jou specifieke vragen willen stellen. Of een afspraak willen maken…Of gewoon even hun ei kwijt moeten.
Maar dit is eenmalig contact. Zelden zullen mensen het op prijs stellen als je hen naar aanleiding daarvan blijft benaderen met jouw nieuwe berichten. Of aanbiedingen. En strikt genomen mag het ook niet.
Maar wil je echt iets bereiken met jouw website, wil je een gehoor opbouwen…dan zul je er niet onder uit komen om een trouwe en steeds groeiende schare lezers op te bouwen.
Lijst dus, maar in internet-marketingtaal een list. Listig…
Je kent ze wel…”Wil jij ook 7 supertips om de rest van je leven gelukkig te zijn?” “ Of om een mooie WordPress Site te maken?” Want eerlijk is eerlijk, ook bij Easy WordPress Website doen we aan listbuilding. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat we jullie op heel veel manieren kunnen helpen en dat schiet beter op als jullie dat ook te weten komen.
Wil je dat? “Schrijf je in, laat je e-mailadres achter en jij krijgt gratis van ons…..”
Meestal zit daar een applicatie achter die elders draait, waar ook de data opgeslagen wordt. Ik heb het een tijdje geprobeerd met een plugin, maar helemaal lekker liep dat niet.
Op dit moment gebruiken we het meest Mailchimp. Voor het doel waar wij hem voor gebruiken gratis tot 1200 mailtjes per maand. En, een groot voordeel: dummy-proof en makkelijk te integreren met WordPress.
Andere grote spelers in deze markt zijn Aweber en iContact. Maar deze zijn sowieso betaald, en ik vind ze ingewikkelder in het gebruik. En blijkbaar mijn klanten ook. Het duurt toch vaak iets langer voor zij de formulieren en autoresponders onder de knie hebben.
Je had het toch over een lijst…
Ja, want een autoresponder is nog een manier om contact met jouw lezers te blijven houden en te onderhouden.
Krijg je als je je inschrijft voor een éénmalige aanbieding nog gewoon een serie mailtjes waarin je je e-mailadres moet bevestigen ( en geloof me, dit doen we zo omdat het moet voor de wet – double opt-in) en op het laatst een verwijzing naar de downloadlink.
Met een autoresponder kun je ook naderhand nog op gezette tijden jouw bezoekers meenemen in jouw informatiestroom. Zo kun je bijvoorbeeld een serie laten versturen na de inschrijving met tussenpozen van een dag of een week. Of een maand. Heel handig bij materiaal, al dan niet betaald, in cursusvorm.
Zowel MailChimp, Aweber als iContact bieden dit aan. En allemaal betaald, maar met een redelijk prijsverschil. Van MailChimp voor $10,- , iContact voor $14.- en Aweber voor $19,- per maand bij maximaal 500 subscribers. Uiteraard valt er nog meer over te zeggen, maar daarover een volgende keer.
Of op de Internet Boostcamp, ook daar komt de internet marketing aanbod..en wat mooier is, je gaat er gelijk mee aan de slag. Één dag top-informatie van een groep experts uit het veld en naar huis met een werkende website. In één dag leren hoe je de strategieën van de specialisten zelf toe kunt passen.
Meer weten? Kijk op de site van internetboostcamp.nl
Of kom langs op de wekelijkse Webwise Webinar, dinsdagavond van 20.00 tot 21.00 uur. Schrijf je wel eerst even in op webwisewebinar.nl. Tot ziens!
Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt. Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.