De Psychologie van het Contactformulier

Het Contactformulier, niet het meest sexy element van je site, maar wel onontbeerlijk. Één van de dingen die vaak een ‘oh ja, dat moet ook nog’ opleveren als ik met mijn klanten de te bouwen website doorspreek.

Contactmogelijkheden | Easy WordPress WebsiteUiteraard! Je bent er toch op uit om met jouw site je bezoekers zo te verleiden dat ze nog maar één ding willen: CONTACT! Met JOU! NU! Nou, daarvoor is er dus dat contactformulier, want jij bent niet altijd bereikbaar en jouw bezoekers komen niet altijd tijdens kantooruren.

Psychologie van het contactformulier

Er is echter nog een aspect aan het contactformulier. Iets waarvan jouw hele site doorspekt moet zijn en jouw contactformulier een onderdeel van is: de bevestiging van jouw betrouwbaarheid.

Om die reden biedt je jouw bezoeker noet alleen de mogelijkheid om zijn gegevens en vragen bij jou te droppen. Juist ook om reden van betrouwbaarheid is het belangrijk hier te laten zien wie jij bent en vooral ook waar je bent. Dat je een echt persoon bent.

Ik ervaar vaak bij klanten vaak een terughoudendheid om meer dan een e-mailadres en een telefoonnummer achter te laten. Maar zeg nou zelf, naar wie stap jij eerder toe? Iemand waarvan je weet waar hij zit, hoe je hem kunt bereiken? Van wie je ook nog een antwoord terug kunt verwachten? Iemand die jou de kans geeft al die vragen te stellen die nog niet in de FAQ’s beantwoord zijn. Whatever…

Als jij je durft te tonen straal je zo veel meer vertrouwen in je eigen kunnen en diensten uit dan iemand die achter een anoniem knopje zit.

Welke gegevens vraag je en geef je?

Als je een vraag krijgt van een bezoeker wil je ook weer antwoord kunnen geven en de persoon met zijn naam aan kunnen spreken, hem het gevoel geven dat jullie een relatie hebben. Daarom is het slim om de volgende invulvelden in ieder geval te gebruiken:

  • Naam: verplicht
  • E-mailadres: verplicht
  • Telefoonnummer: facultatief
  • Bedrijf: als je veel met bedrijven werkt is het prettig om deze gegevens ook te hebben
  • Onderwerp: verplicht.
  • Bericht:

Een contact formulier is geen inschrijfformulier

Een puntje van verwarring is nog wel eens het verschil tussen een contactformulier en een inschrijfformulier of subscribeform voor bijvoorbeeld jouw gratis product of je blog. Wil je aan listbuilding doen, dan zul je beide moeten hebben op jouw site. Kenmerk van het inschrijfformulier is juist dat je het zo kort mogelijk houdt en fijn als de inschrijvers ook automatisch op je lijst komen. Hoe je en subscribeform op je site krijgt, behandel ik in een latere blog.

Als laatste geef ik je graag nog 3 korte tips mee voor contactformulieren:

Contactform 7

Binnen WordPress verreweg de meest gebruikte. Je kunt zoveel formulieren aanmaken met zoveel invulvelden als je wilt, die je met een [shortcode] in je pagina of bericht kunt plaatsen. Standaard levert Contact Form 7 bij de installatie al een formulier dat voldoende is voor de gemiddelde site. Met de Really Simple CAPTCHA plugin er naast kun je het ook nog moeilijker maken aan spambots om jou allemaal junkmail te sturen.

ContactMe

ContactMe werkt een beetje anders, het maakt gebruik van een database bij het bedrijf ContactMe en biedt daarmee ook veel extra mogelijkheden als je de betaalde versie afneemt. Echter als gratis versie biedt het je al de mogelijkheid om een fancy knop te creëren in één van de marges van jouw site. Eentje die ook nog meezweeft als je door de site scrollt. Klik je op die knop dan verschijnt er een mooi formulier in een apart overlay-scherm over de pagina heen met de mogelijkheid jouw logo te gebruiken.

Slick Contact Forms

Slick Contact Forms geeft je ook de mogelijkheid de contactknop altijd in beeld te hebben door hem in de marge van jouw site mee te laten zweven. Iets beperkter dan ContactMe heeft ook deze de mogelijkheid de knop aan te passen aan de kleuren van jouw site. Klik je op de knop dan krijgt jouw bezoeker een uitklapformuliertje te zien.

 

Over Saskia Frankena

Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.

Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.

Laat een reactie achter:

9 comments
Neem deel aan dit gesprek

Nooit meer worstelen met je WordPress website?

Biz2Web maakt WordPress makkelijk voor ondernemers.

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn automatisch ingesteld op "cookies toestaan" om je zo de beste surfervaring mogelijk te bieden. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt hieronder op "Accepteren" dan ben verklaar je jezelf akkoord met deze instellingen. Zie hier voor meer details

Sluiten