Heb je een forum geïnstalleerd, dan wil je natuurlijk graag de ruimte geven aan zoveel mogelijk mensen om vragen te stellen. Of om hun ervaringen en reacties kwijt te kunnen.
In deze post gaan we er van uit dat je op basis van Simple:Press een forum hebt aangemaakt op je WordPress Website. Wil je weten hoe je deze forum-plugin op je website krijgt, kijk dan even in de voorgaande blog.
De pagina waarop je Forum verschijnt is er dan al. Die maakt Simple:Press vanzelf aan bij het installeren. Nu moet je er alleen wel nog voor zorgen dat je het de bezoekers naar de zin maakt.
Om je te helpen en snel aan de slag te kunnen hebben we de eerste stappen voor je op een rijtje gezet. Het lijkt soms erg ingewikkeld en technisch, maar als je weet waar het over gaat, valt het wel mee.
Zoals ik al aangaf vorige week is het van belang eerst te bedenken hoe je het Forum aan wilt bieden. En vooral aan wie.
Een aantal basale overwegingen die je eerst scherp moet hebben voor je aan inrichten van je Forum begint. Want zoals voor veel dingen geldt: het is meer werk fouten in het ontwerp recht te breien dan eerst even na te denken en het gelijk goed neer te zetten.
In het Forum wordt zowel de term Group als User Group gebruikt. Dat is een beetje verwarrend. Maar een Group is de container voor de Forums en een User Group is een groep bepaalde gebruikers die je wel of geen toegang verleent tot Groups en Forums.
Het eerste waar je mee begint is het creëren van één of meer Groups. In een Group kun je één of meer forums plaatsten. Het kan heel goed zijn dat je aan één Group genoeg hebt. Maar als je bijvoorbeeld echt verschillende onderwerpen hebt op je forum, die weinig of geen relatie met elkaar hebben, kan het de overweging zijn om bepaalde groepen afgeschermd te houden.
De Groups maak je aan onder het tabje Forums >> Create New Groups.
Hier kun je ook aangeven wat de diverse mensen vanuit verschillende User Groups (kom ik later op terug) wel of niet mogen. Standaard staan er drie User Groups gedefinieerd. Guests, Members en Moderators. Voeg je later nieuwe User Groups toe, dan verschijnen die hier ook weer in het lijstje en kun je aangeven wat deze User Group in de Groep van het Forum mag.
Je kunt altijd nog nieuwe User Groups toevoegen.
Binnen een Group kun je dus één of meer Forums aanmaken. En onder die Forums kunnen ook weer Sub-Forums komen. De Forums zijn eigenlijk de containers voor de gespreksonderwerpen, de Topics.
De Forums maak je aan onder het tabje Forums >> Create New Forums.
Als je een Forum aanmaakt bedenk je eerst bij welke Group hij moet horen. En, als je al eerder een Forum aangemaakt hebt, of het een Child- of Sub Forum is van dat andere Forum. Ook hier geef je weer de diverse permissies aan.
De Topics worden in principe aangemaakt door de forumbezoekers zelf. Het zijn immers hun vragen of gedachten die er een levendige community van gaan maken. Natuurlijk kun jij hier ook in sturen en bijdragen door zelf Topics aan te maken of vast te pinnen, zodat ze bovenaan blijven staan. Heel handig voor een Topic waar je bijvoorbeeld de spelregels van je Forum uitlegt.
En dan blijven er nog de User Groups over om aan te maken. En in te regelen. Je moet hierbij aangeven of je nieuwe leden de keuze hebben om zich bij deze User Group in te schrijven. Een goed idee als je veel verschillende soorten leden hebt op je forum. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Forum over bespaartips. Je hebt dan User Groups die alleen geïnteresseerd zijn in besparen op energie, maar misschien ook wel op kleding, of vakantie. Door de mensen te laten kiezen bij welke User Groups ze willen, kunnen ze zelf de informatie uitfilteren die voor hen van belang is.
De User Groups maak je aan onder het tabje User Groups >> Create New User Group.
Ook geef je bij het aanmaken van de User Groups aan of de leden hier moderators zijn of niet. Of te wel, mogen bepalen of de berichten in de Topics correct zijn, in de goede Topic staan, etc. En mogen corrigeren.
Dus: door bij de Forums aan te geven welke User Groups er op mogen geef je ze toegang tot bepaalde informatie.
Door in de User Groups aan te geven wat voor rechten ze hebben, bepaal je wat ze mogen. Van helemaal niets tot alles modereren.
Wil je een zinvol Forum gaan voeren, dan raad ik je zeker aan om met moderators te gaan werken. Hou je straatje schoon, er zijn altijd mensen die het leuk vinden om hun ongenoegen op een wat merkwaardige manier te uiten. Of gewoon per ongeluk een topic op een verkeerde plek neer zetten. Een rommelig Forum of één waar men zich niet gedraagt is al snel onaantrekkelijke en voegt weinig zinvolle content toe voor jouw bezoekers.
Nu is er nog een hoop waar je van alles aan kunt instellen. Maar de basis staat er. Kom je er niet uit? Je kunt eventueel gebruik maken van onze Biz2Web Hosting™. Toegang tot onze support en het forum is hier standaard bij inbegrepen. Ideaal voor al je hoe-, wat- en waarom-vragen over WordPress en Forums en jouw WordPress site in het algemeen.
Graag hoor ik jouw bevindingen met Forums ook in het reactieveld hieronder. Heb je er al één? Waar loop je tegen aan en misschien hoe heb je het opgelost?
Is dit een zinvol artikel? Laat het dan aan je vrienden weten op Facebook, Twitter of LinkedIn…
Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt. Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.