Sta je even mooi voor aap! 5 mythes over MailChimp ontkracht

5 MailChimp Mythes Ontkracht

Het mag duidelijk zijn wanneer je de categorie “autoresponders” in onze kennisbank bekijkt, wij zijn dol op MailChimp! Eerder kregen we als we dit met klanten of partners deelden vaak een reactie in de trend van; ja, leuke tool maar … de deliverability van MailChimp is niet zoals die van InfusionSoft, Office Auto Pilot, GetResponse, AutoRespond … (vul maar in).

Natuurlijk houden we dit netjes in de gaten en voor zover wij hebben gemerkt (en kunnen nakijken) is dit argument totaal niet steekhoudend gebleken. Die discussie hebben we dan ook niet meer zo heel vaak. De laatste tijd horen we echter meer en meer andere argumenten TEGEN MailChimp en in dit artikel leggen we daarom uit waarom wij denken dat ook die niet steekhoudend zijn.

Misschien herken je één van de volgende redenen om MailChimp links te laten liggen wel?

  • MailChimp heeft geen lijst management (klopt).
  • MailChimp kan geen betalingen verwerken (klopt).
  • MailChimp heeft een (te) stijle leercurve (subjectief).
  • MailChimp werkt alleen maar met een double opt-in (klopt niet).
  • MailChimp heeft … (vul jouw reden maar in om het niet te proberen).

Een gevarieerd palet aan redenen om niet met MailChimp te werken en dat vinden wij jammer. Onder andere omdat we denken dat MailChimp naast gebruiksvriendelijk ook veruit de makkelijkste manier is om NU met het opbouwen van jouw lijst te beginnen.

Maar eerlijk is eerlijk. Wij gebruiken MailChimp zo vaak dat we inmiddels een aantal best practices hebben ontwikkeld. Tips ’n tricks die bovenstaande punten omzeilen of toevoegen. Een korte toelichting is dus op zijn plaats, we delen deze graag met je. So here it goes. Doe er je voordeel mee!

Stel je wilt MailChimp gebruiken voor jouw membership website en bezoekers laten betalen voor een inschrijving op je lijst (AutoRespond feature). Wat doe je dan?

Of stel dat je MailChimp wilt gebruiken om verschillende groepen van mensen in te schrijven op je lijst en je mist een vorm van lijst-management (GetResponse feature). Wat doe je dan?

Deze twee scenarios willen we hierna graag toelichten.

Je zult zien dat met wat creativiteit en enkele uitbreidingen MailChimp niks onder doet voor de andere genoemde autoresponders. Of dat vaak zelfs overtreft. En dat voor een fractie van de prijs van deze zogenaamde über-autoresponders zoals InfustionSoft, OAP, GetResponse of AutoRespond soms ook wel worden betiteld.

1. Betaalde leden op je lijst krijgen. Hoe doe je dat?
(BONUS: ja, zelfs via iDEAL)

Benodigdheden:

Gravity Forms User Registration PluginHoe ga je te werk?
Zorg allereerst voor een Gravity Form waar je gebruiker zich kan registreren. Denk hierbij aan voornaam, achternaam en e-mailadres. Indien je meer informatie wilt verzamelen kan dat natuurlijk.

Wanneer je dit formulier hebt gemaakt kun je met behulp van de User Registration addon voor Gravity Forms mensen die dit formulier invullen een account geven op je website.

Gravity Forms iDEAL productIndien je in je formulier vervolgens ook een iDEAL-veld voor een Product (Pronamic iDEAL optie) toevoegt kun je er voor zorgen dat mensen eerst moeten betalen alvorens hun account wordt aangemaakt en ze naar je lijst worden gestuurd.

Met de MailChimp addon voor Gravity Forms kun je er tenslotte voor zorgen dat je gebruikers ook meteen op je lijst terecht komen in MailChimp.

Gravity Forms MailChimp addonAls laatste is het bij dit alles wel van belang dat je een werkend Mollie-account hebt. Anders werkt Pronamic iDEAL niet en kun je geen betalingen ontvangen. Het mooie aan Mollie is dat daar alle veelvoorkomende betaalopties in zijn verwerkt. Denk daarbij aan Sofort Banking (Duitsland), Mr. Cash / Bancontact (België) en PayPal of credit cards.iDEAL configuratie Pronamic iDEAL

2. Lijst-management in MailChimp. Hoe doe je dat?
(BONUS: opt-in zonder double opt-in)

Benodigdheden:

Hoe ga je te werk?
Om te beginnen adviseren we altijd om het standaard optin-formulier van MailChimp te negeren. Om meer controle op de procedure van inschrijven uit te oefenen raden we aan gebruik te maken van een optin-formulier via Gravity Forms.

Maak dus allereerst weer een simpel formulier aan met tenminste voornaam, achternaam en e-mailadres als invulvelden. Meer mag maar deze drie velden zal je formulier sowieso moeten bevatten.

Nadat je dit formulier hebt aangemaakt kun je het op allerlei plekken in je website plaatsen via een Gravity Forms shortcode. Onze optins staan o.a. in de zijbalk, een popup en hieronder in de website.

Wanneer mensen zich nu inschrijven via dit formulier zorg je er met de Gravity Forms MailChimp addon voor dat deze naar je lijst in MailChimp gaan. En dan komt het deel dat mensen vaak lastig vinden aan MailChimp.

MailChimp Addon Optin OptiesNormaal kun je iemand maar 1x aan een lijst toevoegen. Dankzij het gebruik van Gravity Forms kun je er voor kiezen om de double optin te negeren en mensen een label te geven. Op basis van dit label kun je in MailChimp dan vervolgens segmenteren en automations versturen. Problem solved.

Mocht je echter toch met een aparte lijst willen werken om mensen op in te schrijven alvorens je ze bijvoorbeeld toegang geeft tot een andere lijst dan kun je dit met behulp van Zapier regelen.

Zapier - If this, do thatMet Zapier kun je mensen automatisch van de ene naar de andere lijst verplaatsen op basis van een zelfgekozen trigger. Indien je lijstonderhoud wilt plegen in MailChimp is deze trigger de inschrijving op de 2e lijst waarop de subscriber wordt verwijderd van de 1e lijst. Effectief verplaatst je zo dus een contact van de ene naar de andere lijst zonder handmatig lijsten te moeten kopiëren in MailChimp.

Te “kort maar krachtig”?

Misschien is dit artikel net iets te kort en bondig voor je? Dat kunnen we begrijpen. Het is echter niet de bedoeling van dit artikel om een diepgravende tutorial te zijn van de bovenstaande punten. We willen enkel laten zien dat met enkele simpele uitbreidingen MailChimp tot veel meer in staat is dan dat mensen vaak denken.

Natuurlijk begrijpen we dat een uitleg mijlenver verwijderd is van een praktische realisatie op jouw website. We raden je echter aan om de bovenstaande stappen gewoon te volgen. Mocht je vastlopen of ergens niet uit komen laat het ons dan hieronder weten.

Eventueel passen we de uitleg aan of geven je een concrete tip voor jouw situatie. Daarnaast kunnen we op die manier ervaren waar jij als “leek” of eindgebruiker tegenaan loopt en wat onze blinde (beroeps)vlek is.

Mocht er animo zijn dan willen we zelfs een uitgebreidere handleiding schrijven over bovenstaande. In dat geval willen we je vragen om onderstaand formulier in te vullen en zo je animo te laten blijken. Als dank ontvang je de handleiding sowieso als eerste in je inbox wanneer deze zal worden geschreven.

Interesseformulier MailChimp E-Book

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

En nu jij …

[rad-hl]Wat voor reden heb jij (nog) om MailChimp niet te gebruiken?[/rad-hl] Waar loop jij nog tegenaan en twijfel je over als het om MailChimp gaat?

[rad-hl]We dagen je uit om ons uit te dagen![/rad-hl] Laat hieronder weten waar jij tegenaan loopt met MailChimp en we doen ons uiterste best om je een concrete tip of oplossing te geven. Zo leren we er misschien allemaal nog iets van.

Of heb je misschien zelf nog een tip voor ons? Over MailChimp of een ander onderwerp in dit artikel? Laat het ons ook dan vooral weten via het reactieformulier hieronder.

Of neem ook eens een kijkje in de Durf te Vragen Facebook groep voor MailChimp. Daar vind je ook een berg aan informatie over deze (wat ons betreft) fantastische autoresponder.

[rad-hl]We horen graag van je![/rad-hl]

Over Saskia Frankena

Ik wil dat Biz2Web de partij is waar jij je thuis voelt.

Mijn achtergrond in zowel de ICT als het onderwijs breng ik bij Biz2Web samen. Dat is handig bij het vertalen van jouw wensen naar een goede oplossing.

Laat een reactie achter:

4 comments
Neem deel aan dit gesprek

Nooit meer worstelen met je WordPress website?

Biz2Web maakt WordPress makkelijk voor ondernemers.

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn automatisch ingesteld op "cookies toestaan" om je zo de beste surfervaring mogelijk te bieden. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt hieronder op "Accepteren" dan ben verklaar je jezelf akkoord met deze instellingen. Zie hier voor meer details

Sluiten